• Anasayfa
  • Favorilere Ekle
  • Site Haritası
  • https://www.facebook.com/kitapkonagi
  • https://api.whatsapp.com/send?phone=+905334645270
Okuyalım, Okutalım
Takvim
Site Haritası
Abdullah Küçük
abdullah.kucuk@hotmail.com.tr
Şaşmak Şaşakalmak
10/02/2021

Şaşırmak-şaşırmamak, şaşmak-şaşmamaktan başka bir şeydir.

Şaşırmak; bir işe nasıl başlayacağını, başladığı işi nasıl sürdüreceğini ve nasıl sonuçlandıracağını bilemeyecek duruma gelmek, işin içinden çıkamamak; şaşmak ise, olağanüstü bir olay, bir olgu ya da beklenmedik, umulmadık bir durum karşısında şaşkın duruma gelmektir şeklinde tanımlanır.

Her neyse; hayatı, olan biten her şeye şaşarak yaşayan insanlar vardır. Mesela sığırcık kuşlarının gökteki gösterilerini seyreden bir çocuk parmaklarıyla onları işaret ederken şaşkındır ve aynı zamanda gülümsüyordur. Bunu her seyredişimde şaşakalırım, bir karganın bir köpeği sinirlendirmek için şaklabanlık yaparak sırtına konup konup uçmasını da...

Fakat bir babanın, birlikte yaşadığı ailesini ya da sadece karısını gün gelip katlettiğini duyduğumuzda şaşmaz, şaşırmaz, hayret de etmeyiz, çünkü her akşam kahredici benzer haberleri izlemekten dolayı kanıksamışızdır.

İlk kez gördüğümüz bir şey, duyduğumuz ilginç bir görüş karşısında şaşmamız normaldir, insanda merak duygusunu uyandırır. Mesela ‘yazarken’ kulaklıkla şarkı dinlediğimi söylediğimde şaşan çok kişi olmuştu. Kimileri ‘şaşırtıyorsun beni’ demişti, ‘şaşırtıyorsun’ diyerek, ‘romanına odaklanamazsın!’ anlamında hayretlerini belirtmek istemişlerdi.

Onlara, müzikle edebiyatın birbirlerine çok yakın sanat dalları olduklarını açıklamamın gereği yoktu. Bunu herkes bilirdi. Müziğin ilham verici yanı da bilinirdi. Ancak ilkokuldan itibaren ders çalışırken sessizliğe alıştırılanların, okumak, yazmak için devamlı sakin ortamları kollayanların, kurgu işiyle uğraşırken şarkı-türkü dinlememe şaşmaları normaldir.

Bazı insanlar koşullandıkları ortamın dışında bir şeyle karşılaştıklarında huzursuzlaşırlar. Mesela bize yatıya gelen bir yakınımız yatmadan evvel evdeki tüm saatlerin pillerini çıkartır, dahası buzdolabının fişini çekerdi. Böyle şeylere şaşardım. Sonra memuriyete başladığımda aynı evi paylaştığım arkadaş, yatmadan önce kendi odasının kapısı yetmez, benim odamın kapısının üstündeki cam bölmeyi ve kapı altı aralığını da her gece gazeteyle kapatırdı. Oda zifiri karanlık olmazsa uyuyamazmış. Şaşmıştım ama düşününce hak vermiştim. Düğmeyi kapatmadığım için ışık kapı üstündeki cam bölmeden süzülüp koridora çıkar, arkadaşın odasına yönelir, koridorun sonundaki odanın kapısının üstündeki cam bölmeden ve alttaki bir parmak aralıktan geçip onun uyumasına engel olurdu.

Mesele şuydu: uyuyakaldığım için kitap elimden düşer, sabaha kadar odamın ışığı açık kalırdı.  

Müzikle edebiyatın birbirlerine devamlı yakınlık içerisinde olmalarını anlatıyordum. Biri olmadan öteki tat vermez. Mesela bir müzisyenin roman yazmaya soyunduğunu duyduğumda şaşmam. Fakat bir müzisyenin şu sözlerine şaşmıştım, çünkü düşüncesini çok güzel ifade etmişti.

“Çocuklar yaraları madalya gibi sergiler. Âşıklar yara izlerini açıklanacak sırlar niyetine kullanır. Yara izi, söz ete büründüğünde ortaya çıkandır. Herhangi bir yarayı, savaşın onurlu yaralarını sergilemek kolaydır. Bir sivilceyi göstermekse zordur.”

Şaşmak güzeldir. Bilinçlenmeye başladığım çocukluk günlerimden bugüne değin gördüğüm, duyduğum hemen her şeye şaşmışımdır. Yazmaya başladığımda yakınlarımdan daha çok kendim kendime şaşmıştım. O yaşıma değin gün gelecek ‘yazacağım’ diye hiç hayallerim olmamıştı. Birikimim de yeterli değildi. Sonra şöyle düşündüm: tee çocukluğumdan itibaren biriktirdiğim tüm anılar -hiçbir anımı unutmam-, sesler, haykırışlar, kavgalar, gökteki kuşlar, ağaçların sonbaharda yaprak döküp ilkbaharda çiçek açmaları, dedemin anlattıkları, kadınların fiskosları, konuştuğum insanların yüzleri, mimikleri, yalan söylediklerinde bedensel tutarsızlıkları, hepsi birer birikimdi.

Yani karar verilmiş, hesaplanmış bir durum değildi. Artık o anılardan kurtuldum, şimdi benden de öte yerlere klavyeyle yolculuğa çıkıyoruz.

Fakat anılardan kurtulamıyoruz. Günlerden bir gün arkadaşlarla bir arada sohbet ederken, ortamda bulunanlardan biri bir anısını anlatmaya başlamış, odada bulunanları güldürmüştü.

“Evlendiğimin ertesi günü eşim çekmecede hiçbir özelliği olmayan ceviz büyüklüğünde bir çakıl taşı görünce onu pencereden dışarı fırlatmış. Yaptığı şey normaldi. Bilemezdi o taşı ilkokul üçe gittiğim yıldan beri sakladığımı. Askere gittiğimde dahi yanımdaydı o taş. Ne kadar üzüldüm...”

Ortamda bulunanlardan biri “Manyak mısın oğlum, hiç taş saklanır mı?” diye alayımsı laf etmiş, bir diğeri sözü devralıp “Ben de dedemin işlemeli piposunu saklıyorum, çünkü bir değeri, bir el emeği var, sıradan bir taş değil,” bir başkası, “Ben de anneannemin broşunu saklarım” demiş, ilk konuşanın anısı gümbürtüye gitmişti. Ben de buna şaşmıştım, insanlar neden anlatılan bir şeyin sonunu dinlemezler?   

Kalabalık dağılınca sordum, “Şu taşın hikâyesini anlatsana.”

“Akşam, elinden tuttuğu kızıyla kapımıza dayanan kadın carlamış, ‘Oğlunuz bu taşla kızımın kafasını kanatmış’ deyip taşı annemin eline tutuşturmuştu. Annemin arkasından gözleri yaşlı Hülya’ya bakıyordum. Aniden suratımda patlayan şaplakla yere düştüm. Sonra kapı kapandı.”

“Hülya ilk aşkındı, o taşı da sen atmamıştın, öyle değil mi?”   

Bazen de çoğu insanın şaştığı şeylere şaşırmam. Mesela durup durup birdenbire yetmiş yıllık bir eser gündemimizin başına yerleşir, birileri onu sosyal medyada yeni çıkmış, ilk kez kendisi okumuş gibi paylaşıp durur... Mesela Küçük Prens. Olay aslında kitabın yazarı olan Antoine de Saint-Exupéry’nin vefatının üzerinden 70 yılı geçmiş olmasından kaynaklı telif hakkı yasasından kaynaklıdır. Böylelikle yüzlerce yayınevi art arda eseri yeniden yayımlamaya başlar. Ortalık Küçük Prens’ten geçilmez.

Kitap, çocuklarının arkadaşlarının doğum günleri için güzel bir armağan olur.

Tabii şu da var; eseri, Tomris Uyar, Cemal Süreyya ve Selim İleri gibi edebiyatımızın önemli isimlerin çevirileriyle okuyanlar şanslı olanlardır.

Dikkatinizi çekerim, kitaptan değil, telif hakkının yayınevlerini rahatlatan 70 yıl maddesinden bahsediyorum. Öyle olmasa Sabahattin Ali’nin ‘Kürk Mantolu Maddonna’sı, Halit Ziya Uşaklıgil’in ‘Aşk-ı Memnu’su bunca okur kitlesi tarafından beğenilip okunur muydu hiç?

Ama şuna şaşmaz, gülerim; Halit Ziya’nın Aşk-ı Memnu kitabının diziden sonra çıktığını sananlara.

Bu da böyle…



630 kez okundu. Yazarlar

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yapmak için tıklayın

Yazarın diğer yazıları

Ev Hapsi Günlerinden - 02/09/2021
Salgının kısıtladığı günlerde...
Kitap Korkusu - 18/06/2021
Kitap korkusu öyle azımsanacak bir korku değildir...
Sanatçıya Nasıl Bakılmalı - 25/05/2021
Necip Fazıl Kısakürek Anısına
Ne Söylediğin Değil, Nasıl Söylediğin Önemlidir - 11/05/2021
Hayırlı bayramlar...
Romancılar İçin Tarih Bilgisi Şart Mıdır? - 09/04/2021
Tarih bilgisi ve nesnellik
Kabullendiğimiz Fikirler Kendimize mi Aitler? - 12/03/2021
Otobüste Unutulan Dergi
Yazar mı? Yazan mı? - 22/01/2021
Mesele, biz yazalım, siz okuyunuz meselesi midir?
Memleket Hikâyeleri - 30/12/2020
Refik Halit Karay
Stephen King - 15/12/2020
Kabuslar Pazarı
 Devamı
Fikir Konağı
Abdullah Küçük
Ev Hapsi Günlerinden

Ali Haydar Koyun
Rakamlarda büyük, güç de zayıf olan topluluk

Derya Kadıoğlu
Yalvaç'ın İnsanları

Fırat Han Koçak
Dünyayı Sömüren Küresel Çeteler - 4

Hanife Mert
Eylül ve Hüzün

Zehra Gaylan Yüksekkaya
"Sahi, Neydi Bayram?"

Abdullatif Acar
Umut Adına Martı Olmak

Afşin Selim
Kitapla Diriliş

Ahmet Aytaç
Yazmak kolaydır, Okutturmak büyük marifet ister...

Altun Özmeşe
Kalpteki Kor Parçası

Aslı Ersoy
Zıtlıkların Öğretisi*

Aynur Hazar
Nice Ömürler Eskir Yaşamanın Teninde

Ayşen Kurban
Eksiğim

Aytekin Duran
Görmek ve Duymak Nasıl Bir Duygudur...

Beyhan Uygur
Şekerci Dede ve Tonton Eşi

Burak Kılıçaslan
Burak Kılıçaslan: Emin Demir ile "Ferman" Üzerine Bir Söyleşi

Çağrı Cebeci
Çağrı Cebeci: Yaşlılık

Dilruba Başak
Her Şey Sevince Güzel

Diyanet İşleri Başkanlığı
Öfkeye Hakim Olmak

Engin Dinç
Dil Belası

Ergül Yılmaz
Bir Demet Şiir

Gamze Karadağ
Kayahan Demir: Gaipten Sesler

Gamze Parlak
İnsanlık Nereye Gidiyor

Gözde Karadağ
Gözde Karadağ: Hakan Yusuf Yılmaz - Alpagut Budun 1 Beklenmedik Keşif

Gülhan Teke Genç
Evrildik (mi?)

Hatice Yatkın Yetişen
Adımı Unutma (İmza: Kadın) / Kitap Yorumu

Havva Yaşar
Tefekkür Üzerine Hasbihal

Hayrettin Gönül
Zaferimiz Daha Bir Yaşında!

İbrahim Ethem Gören
Bir Burak bekleniyor!

İlhan Özgür
Türk Eri

Kaşif Meriçli
Kaşif Meriçli: Little Fugitive

Mahmut Ferhat Alptekin
Demokratik Sol

Mecbure İnal Vela
Çizdim, oynamıyorum!

Mehmet Aydın
Ömer Faruk Kaya: Sus ve Bana Aşkı Anlat

Merve Güney
Güneşin Kızı Biterken

Meryem Seyda Parlak
Psikoloji’ye (Ruh Bilimine) Olan İhtiyaç

Muharrem Dere
Doğu, Batı. Dost, Düşman! Kime Göre?

Murat Ginlik
Kısacık ve Çok Uzun Bir Hikâye

Murat Şaşzade
Küçük Tuhaflıklar

Mustafa Gündoğdu
Ölüm Var...

Nagihan Örsel
Sadece SEN!

Nazan Arısoy
Yağmur'un Aşka Teslim Oluşu

Necati Dilek
Uğruna Şiirler Yazılan Kadın

Necdet Bayraktaroğlu
Büyük Türk Devlet Adamı Timurhan'ın Hayatı, Vasiyeti ve Yasası olan Tüzükat-ı Timur

Nermin Güday Kaçar
Asker Yolu Beklerim

Nurcan Dağ
Yalancı Pollyanna Kitap İncelemesi

Nurhan Işkın
Dedemin Saati

Nurittin Günay
Babamın Jübilesi

Özlem Akşit
Selamlaşma Geleneğinin Toplum ve Gençliğimiz İçin Anlam ve Önemi

Pakize Şeyma Kandemir
Salgının Yeni Yazarları 1

Selahattin Doğan
İyilikde İnatlaşmak

Şükran Pınarcan
Duran Çetin Cüneyt kitabı yorumu

Turan Yalçın
Çay Felsefesi

Yasemin Ilgın
Yasemin Ilgın: Hayallerim

Zeynep Didem Gezgin
Merhamet